Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Beszédképesség fejlesztése és az irodalmi nevelés

2010.04.14

Montessori fontosnak tartja, hogy a pedagógus minden egyes gyereket köszöntsön reggel, amikor az óvodába belép, és érdeklődjék hogyléte felől. A sok egyéni vagy kiscsoportos foglalkozáson a gyerekeknek sokkal több alkalmuk és lehetőségük van gondolataik, élményeik elmondására, mint a hagyományos keretek között élő csoportokban.

A vegyes csoport összetételéből következik, hogy a kicsiknek gyakran magyaráznak a nagyobbak, ami hozzájárul beszédképességük fejlesztéséhez. A kicsik figyelemmel kísérik, jobban fejlődik beszédképességük, mintha mindig csak egykorúakkal volnának együtt.

Montessori csoportunkban minden nap van versmondás, mesélés.

 

A betű a kisgyerek számára nem absztrakció, hanem látvány. Nem úgy találkozik először a betűvel, hogy az valamilyen hangot jelez, hanem lát egy érdekes formát - többnyire tudja, hogy az betű -, megfigyeli és lerajzolja, éppen úgy, mint ahogy lerajzolja a házat, az asztalt, a cicát. A 4-5 éves gyerekek rajzai mellett megjelennek a jól-rosszul megrajzolt betűformák. Az óvodás sokszor kéri: "Olvasd el, mit írtam ide!" Vagy megkérdezi: "Ez milyen betű?" (Hiszen gyermekeinket számok és betűk sokasága veszi körül. A járműveken, az üzletek feliratain, a kirakatokban, a reklámokon, stb.)

Montessori nem az írást, hanem az írás folyamatát elemzi: azt, hogy a kéznek milyen képességekkel kell rendelkeznie az íráshoz. Nem írni akar megtanítani,hanem a kisgyerek kezét előkészíteni az írásra. Ezért készíti olyanná eszközeit, hogy azokkal manipulálva a gyerekek az íráshoz szükséges három ujjukat ügyesítsék akkor, amikor ez számukra még érdekes gyakorlat, szerintünk játék.

                    

                    Kivágott betűk

Van Montessori rendszerében az írás előkészítésének direktebb formája: dörzspapírból kivágott betűk. A pedagógus segít abban, hogyan kell azt az írás vonalvezetésének megfelelően végigsimítani, közben hangoztatva a betűhöz tartozó hangot.

                    Kisméretű betűk

Mivel tapasztalataink szerint a gyerekek először a nyagy nyomtatott betűket ismerik meg, célszerű, ha először ilyenekkel manipulálhatnak.

 

Kép

Nem célunk az óvodában, hogy a gyerekek megtanuljanak írni és olvasni, csupán eszközöket, lehetőséget és segítséget nyújtva meg akarjuk könnyíteni, élvezetessé tenni és ezáltal megszerettetni az olvasás- és írástanulást.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.